تاریخ انتشار: سه شنبه 1403/03/29 - 08:00
کد خبر: 507947

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟؛

صورت‌ جلسه یک مناظره آرام/ از برداشت اول تا چالش نامزد‌ها با موضوع اقتصاد

صورت‌ جلسه یک مناظره آرام/ از برداشت اول تا چالش نامزد‌ها با موضوع اقتصاد

مطبوعات امروز کشور به موضوعات مختلفی پرداختند که مهم ترین آن‌ نخستین مناظره ۶کاندیدای چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری که عصر دوشنبه و همزمان با عید سعید قربان برگزار شد و محوریت آن «اقتصاد» بود در پیشخوان مطبوعات عرضه کردند.

به گزارش سرویس فرهنگی اجتماعی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ تا موعد رای‌گیری چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، 10 روز مانده است. مناظره‌های انتخاباتی 6 کاندیدای این انتخابات دیشب آغاز شد تا رقابت کاندیداها به مراحل حساس و پایانی خود نزدیک شود. روزنامه‌های امروز صبح کشور تیتر اول خود را پیرامون این موضوع  و موضوعات مهم دیگر نوشتند که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری با موضوع اقتصاد برگزار شد

اولین مناظره انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری دیشب با موضوع اقتصاد برگزار شد. نامزدهای ریاست جمهوری دیشب در اولین مناظره انتخاباتی که از شبکه یک سیما پخش شد، به ارائه دیدگاه‌های اقتصادی خود پرداختند. قسمت‌‎هایی از بخش نخست این مناظره را مرور می‌کنیم؛

جلیلی: امروز رشد 8 درصد یک ضرورت است

به مجموعه سؤالاتی که مطرح شد در نظر من دو ایراد وارد است؛ ایراد اولی که وارد است این است که اگر چیزی می‌شود قانون و فصل‌الخطاب و باید انجام بشود در چنین مقطعی و در چنین سطحی نباید تردید در آن ایجاد بشود؛ یعنی ما اگر صحبت می‌کنیم از رشد ۸ درصد، این موضوع امروز یک ضرورت است، علاوه‌بر اینکه در قانون هم آمده و امروز باید مردم انتخاب کنند که این ضرورت را کدام عزیز می‌تواند به بهترین شکل انجام دهد.

نکته دومی این است که معمولاً در برنامه‌ها برای اینکه یک رشد محقق بشود شما می‌بینید عوامل مختلفی وجود دارد؛ این نیست که فقط سرمایه ببینید. اینکه ما فقط رشد را منوط به سرمایه کنیم این نگاه حتماً ناقص است چرا که رشد عوامل مختلفی دارد سرمایه هم است بله سرمایه باید باشد و من راجعش توضیح خواهم داد.

اما مهم‌تر از آن مدیریت این سرمایه است، استفاده از نیروی انسانی است که امروز خوشبختانه یکی از فرصت‌های ماست که ما به‌خوبی داریم و همین‌طور فناوری‌های مهمی که می‌تواند رشد بدهد که بعضی وقت‌ها یک فناوری وجودش اندازه بسیاری از سرمایه‌ها می‌تواند این رشد را شتاب و جهش بدهد.

در ادامه وطن امروز نوشت: مشارکت به 50 درصد رسید

 پس از اعلام اسامی کاندیداهای تاییدصلاحیت‌شده توسط شورای نگهبان در 21 خردادماه، مراکز افکارسنجی پیمایش‌های مختلفی درباره انتخابات پیش رو انجام داده‌اند. این پیمایش‌ها در دوره‌های زمانی 2 روزه تکرار می‌شود تا روند تمایل و توجه افکار عمومی نسبت به انتخابات و همین‌طور کاندیداهای حاضر سنجش شود.

در این میان، یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌ها در نظرسنجی‌های انجام شده، موضوع مشارکت مردم در انتخابات است. بررسی‌ نظرسنجی‌های مراکز مختلف افکارسنجی در یک هفته اخیر نشان می‌دهد تمایل مردم به مشارکت در دوره چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری قابل تامل است.

بر این اساس، میانگین داده‌های نظرسنجی‌های مراکز مختلف افکارسنجی نشان می‌دهد مشارکت مردم برای شرکت در انتخابات پیش رو به 50 درصد رسیده است. رقم 50 درصد در حالی است که 10 روز تا زمان رای‌گیری باقی مانده است. از سوی دیگر رقابت‌های انتخاباتی کاندیداها به مرحله حساس خود نزدیک شده است. مناظره‌های انتخاباتی دیشب آغاز شد و 4 دور دیگر نیز ادامه دارد. بر همین اساس، پیش‌بینی می‌شود میزان مشارکت در انتخابات، در روزهای آینده بیشتر نیز شود. کما اینکه تجارب انتخابات پیشین ریاست‌جمهوری نیز حاکی از افزایش مشارکت در روزهای منتهی به موعد انتخابات است.

به هر حال میزان مشارکت بر اساس نظرسنجی‌های فعلی، به 50 درصد رسیده است. مشارکت 50 درصدی که 10 روز مانده به انتخابات دوره چهاردهم ثبت شده، از مشارکت نهایی در دوره پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری بیشتر است.

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: رویارویی کاندیداهای ریاست جمهوری در آوردگاه اقتصاد

نخستین رویارویی چالشی نامزدهای انتخابات ریاست جمهور چهاردهم شب گذشته با محور قرار گرفتن دیدگاه آنها در موضوعات اقتصادی برگزار شد. قرار است در این دوره با توجه به افزوده شدن دو مناظره به تعداد مناظره‌ها، سه مناظره درباره مسائل اقتصادی و مبتنی بر سرفصل‌های برنامه هفتم توسعه کشور برگزار شود. چالش‌های انتخاباتی که با هدف ایجاد فرصت برای جامعیت یافتن سخنان نامزدها در هر موضوع طرح‌ریزی جدید داشته است.

در این مناظرات سؤالات نه از سوی مجری برنامه که از سوی نخبگان مطرح شد و هر نامزد در ۳ بازه زمانی ۸ دقیقه ای به سؤالات پاسخ داد و سرانجام در یک فرصت ۶ دقیقه‌ای به جمع‌بندی اظهارات خود و پاسخ به انتقادات پرداخت.

نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری همچنین پیش از ظهر دیروز متفقاً با رئیس مجلس خبرگان رهبری دیدار کردند. آیت‌الله محمدعلی موحدی کرمانی در توصیه خطاب به هر شش کاندیدای ریاست جمهوری بر ضرورت پا گذاشتن به میدان مسئولیت با صدق و راستی و پرهیز از بد اخلاقی، بدگویی، تهمت زنی، لجن‌پراکنی و برخوردهای اهانت‌آمیز در رقابت انتخاباتی تأکید کرد و گفت: در مناظرات باید مردم از شما متانت، وقار و سنگینی ببینند.

الگوی رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی در این زمینه بسیار راهگشا است؛ با رعایت اخلاق اسلامی، شخصیت و تسلط بر خودتان را حفظ کنید و در مواجهه با بداخلاقی‌ها به سیره پیامبر و ائمه علیهم السلام تمسک جویید، این انتظاری است که مردم از شما دارند.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: ما26 میلیون را ببینید!

می توان گفت که البته مسئولان حوزه فرهنگی کشور، اعتراف کردند که این نسل را نمی شناسند؛ نسلی که در دو دهه اخیر چشم به این جهان گشوده و در برخی رده ها آن ها را «دهه هشتادی»ها می نامیم.

مسئله دختران و پسران نوجوان و جوان این سرزمین، حرف ها، ایده ها، روش اندیشه ای و زندگی، مطالبات و اقتضائات زیستی آن ها به همان میزان در امر حکمرانی مهم است که سایر موضوعات همچون اقتصاد و سیاست و اجتماع مهم است. رئیس جمهور آینده، در برابر این نسل چه حرف و ایده و روشی را دنبال می کند؟ آیا این رئیس جمهور، همچون برخی مسئولان است که به نشناختن این طبقه سنی اعتراف کردند یا در تعامل با دهه هشتادی ها طرحی نو دارد؟

در عین حال آن چه مبرهن و واضح است، تداوم بی توجهی و کم توجهی به دهه هشتادی ها و شرایط زیستی این نسل در مواجهه با دنیای جدید، فضای مجازی نتیجه اش جز فاصله بیشتر فکری حکمرانان با آن ها نخواهد بود. فارغ از این جنبه های راهبردی، آن چه به عنوان یک مسئله عاجل در انتخابات 8 تیر به چشم می آید، حضور نزدیک به 4 میلیون «رای اولی» در ترکیب واجدان شرایط رای دادن است که توجه به این طیف سنی را برای نامزدهای انتخابات دوچندان می کند.

رسالت امروز خود را اینگونه آغاز کرد: اخلاق؛ شرط رقابت خدمت‌محور

نامزدهای این دوره از انتخابات از ساعت ۱۸ وارد ساختمان صدا و سیما شدند و طی مراسم و تشریفات ویژه از آنها استقبال شد. مدیران ستاد انتخاباتی و روابط عمومی  صدا و سیما هر کدام از نامزدها را در آیین استقبال همراهی می‌کردند و در ادامه نامزدها در محل یادمان شهدای گمنام حضور یافته و با نثار گل و قرائت فاتحه، به مقام شامخ شهدا ادای احترام کردند.

همچنین مشاوران این ۶ نامزد به صورت همزمان در محل قرعه کشی  تعیین جایگاه نامزدها در استودیو پخش، مستقر شدند. حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، نخستین نامزدی بود که در صدا و سیما حاضر شد و مسعود پزشکیان به عنوان دومین نامزد وارد ساختمان صدا و سیما شد.همچنین محمد باقر قالیباف به عنوان سومین نامزد وارد محل سازمان صداوسیما شد.

امیر حسین قاضی زاده هاشمی چهارمین نامزدی بود که برای حضور در مناظره اول وارد رسانه ملی شد.پس از او سعید جلیلی به عنوان پنجمین نامزد خود را به خیابان جام جم رساند. پنج شنبه ۳۱ خردادماه، جمعه یک تیرماه، دوشنبه ۴ تیرماه و سه‌شنبه ۵ تیرماه زمان برگزاری دیگر مناظره‌های این ۶ نامزد تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ۸ تیرماه است.

چهار مناظره اول از ساعت ۲۰ تا ۲۴ روی آنتن سیما می‌رود و مناظره روز پنجم تیرماه مصادف با روز عید سعید غدیر، از ساعت ۱۲:۳۰ تا ۱۶ پخش خواهد شد. همچنین صبح روز دوشنبه همزمان با عید سعید قربان مسعود پزشکیان، حجت الاسلام مصطفی پورمحمدی، سعید جلیلی، علیرضا زاکانی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و محمدباقر قالیباف ۶ نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران با آیت الله محمدعلی موحدی کرمانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری دیدار و گفتگو کردند.

جوان نوشت: اقتصاد نامزد‌ها را به چالش کشید

 چراغ اول مناظرات به‌گونه‌ای کمی تا قسمتی شعاری برگزار شد. البته بحث اقتصادی نه تخصص هیچ‌یک از نامزدهاست و نه اگر تخصصی و فنی باشد، برای مردم قابل استفاده کامل است. با این‌حال تا آن بخش از مناظره که روزنامه جوان پوشش داد چیزی به نام لجن‌پراکنی دیده نشد و این از امتیاز‌های مناظره اول بود.

تشریفات و ترتیبات استقبال از نامزد‌ها که با مارش نظامی و سرود و هیجان خاص همراه بود، و نوع پرسشگری و واردشدن در فاز مناظره که نه مانند دوره قبل با یک پرسش ساده و بعضاً احمقانه بلکه با حضور و طرح مسئله از طرف نخبگان برگزار شد، نشان از یک تغییر ماهیتی داشت که بیشتر ناظر بر افزایش مشارکت بود تا داغ‌کردن بی‌خاصیت مناظره‌ها.

در واقع درست هم همین است که مناظره‌های ایران به صحنه مناظرات امریکا که فحاشی و لجن‌پراکنی نه‌فقط آزاد است که بخش گریزناپذیر و واجب آن است، تبدیل نشود و صداوسیما خود را تریبون سوءاستفاده نامزد‌هایی که از پاسخ‌گویی به مسائل طفره می‌روند و هرچه را که حفظ کرده‌اند، بازگو می‌کنند، نکند.

مناظره از ساعت ۸ آغاز شد، بیست دقیقه‌ای پس از اذان مغرب تا فرصت اقامه نماز نامزد‌ها باشد، برخلاف فینال‌های لیگ‌برتر فوتبال که ساعت ۷ آغاز شد و پیامش به صدهزار تماشاگر داخل استادیوم و میلیون‌ها بیننده این بود که فوتبال کاری به نماز ندارد! و اهمیتی نمی‌دهد که نماز شما قضا شود یا با خیال فوتبال خوانده شود! و همین‌طور برخلاف برخی پرواز‌های هواپیمایی که کل فرصت بین اذان صبح و طلوع آفتاب را در هوا هستند. نامزد‌ها اگر پس از نمازی که قبل از مناظره اول خواندند، فکری هم برای ارتقای «اقامه صلواه» کنند، غنیمت است.

جام جم این‌گونه نوشت: برداشت اول

اولین مناظره تبلیغاتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری با تغییرات رویکردی نسبت به کیفیت سوالات مطرح شده از نامزدها به صورت زنده و با موضوع اقتصادی‌ روی آنتن شبکه یک، سلامت، پرس‌تی‌وی، العالم و جام‌جم سیما رفت.

نیمی از این شش‌ نامزددرحالی برصندلی مناظره انتخاباتی۱۴۰۳تکیه زدند که سه سال قبل نیزدرهمین برنامه دربین هفت نامزد ریاست‌جمهوری قرار داشتندکه یا نتوانستند حداکثر آرای مردمی را کسب کنند‌ یا به نفع نامزد دیگر از صحنه کناره‌گیری کردند.

در پایان همشهری نوشت: صورت‌جلسه یک مناظره آرام

نخستین مناظره انتخابات ریاست‌جمهوری 1403 در شرایطی برگزار شد که طی روزهای اخیر کارشناسان مناظرات انتخاباتی را یکی از مهم‌ترین فرصت‌های پیش‌روی کاندیداها به‌منظور جلب‌نظر رأی‌دهندگان عنوان کرده‌اند؛ مناظراتی که با یک تفاوت ویژه با دوره‌های گذشته آغاز شده‌است؛ اینکه 3مناظره دوره‌های گذشته به 5مناظره افزایش یافته‌است.

مناظره نخست درحالی از ساعت 20روز دوشنبه آغاز شد که کاندیداها پس از ورود به محوطه صداوسیما، نسبت به شهدای گمنام ادای احترام کردند و بعد از ورود به معاونت سیما، در مراسم قرعه‌کشی حضور یافتند.

پیش از انجام مراسم قرعه‌کشی و تعیین شماره صندلی کاندیداها، پیمان جبلی، رئیس سازمان صداوسیما در سخنانی به تشریح اقدام‌های صداوسیما در زمینه برگزاری انتخابات پرداخت و تأکید کرد که محوریت 3مناظره از 5مناظره طراحی شده دراین دوره از انتخابات، موضوع‌های اقتصادی مبتنی بر سرفصل‌های اصلی برنامه هفتم توسعه کشور خواهد بود.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
جلیلی: ملت ما به حداقل‌ها اکتفا نمی‌کند
واتس‌اپ روی این گوشی‌ها غیرفعال می‌شود
شرط پوشش بیمه‌ای داروهای وارداتی اعلام شد
امیدواریم مشارکت حجاج ایرانی در مدینه و مکه در انتخابات فراهم شود
آخرین اقدامات امدادرسانی به سیل‌زدگان سوادکوه
اسرائیل رسما در فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان قرار گرفت
استقبال خانواده شهید کاوه و شهید دانیال زاده از سعید جلیلی +فیلم
سعید جلیلی وارد جمع هواداران مشهدی شد
«مردّدین بسیار»؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم
جلیلی: پروژه «شکست فشار حداکثری» شکست فاحش خورده است
گفت‌وگوی ۱۵ دقیقه‌ای نامزدها لغو شد
اجتماع بزرگ حامیان سعید جلیلی در همدان +عکس
فیلم/ نامه‌ای که زندگی رهبری را تغییر داد!
در حال کار بر روی یک توافق بزرگ با ایران هستیم
مستندات کذب بودن ادعای ظریف درباره واردات واکسن کرونا
برخی‌ها‌ وقت مردم را در مذاکرات بی‌فایده گرفتند
اعلام نتایج امتحانات نهایی تا ۲۰ تیرماه
دعوت جهاددانشگاهی از مردم برای حضور در پای صندوق‌های رای
از ۷ اکتبر حملات سایبری علیه ما تهاجمی‌تر شده‌اند
بیانیه ستاد انتخابات کشور در رابطه با زمان اتمام تبلیغات
نظر متفاوت پرسپولیسی‌ها برای بازگشت بیرانوند
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top